اخبار

چند خبر برتر سال 2022

شماره 1: افزایش تورم

در سال 2022 بسیاری از شهروندان ایالت متحده خانه های خود را ترک کردند، برای بازگشت به محل کار یا اتحاد با عزیزانشان و یا تماشای «Top Gun: Maverick» در یک صفحه نمایش بزرگ.متاسفانه قیمت بنزین به بالاترین سطح ملی خود یعنی 5 دلار در هر گالن رسید.

باید این موضوع را به خاطر سپرد که افزایش تورم تنها به بالا رفتن قیمت بنزین ختم نمیشود. بین ماه مه 2021 تا ماه مه 2022، قیمت مسکن 5.5 درصد افزایش داشته است، مواد غذایی 11.9 درصد و قیمت انرژی حدود 34.6 درصد در ایالت متحده افزایش یافت. چیزی حدود دو برابر میانگینی از سال 2010 تا 2020 است. دلیل های اصلی این افزایش ها را میتوان به افزایش میزان تقاضای مصرف کنندگان، هزینه های بالا در تولیدات آنها و همچنین اثرات همه گیر، نسبت داد.

 

شماره 2: ظهور Omicron

وقتی صحبت از کووید شد، شرایط خاصی از سال 2020 بهبود یافته است، اما این بدان معنا نیست که همه گیری تمام شده است. نوع Omicron ثابت ترین یادآور در طول سال 2022 بوده است. Omicron اولین بار در 24 نوامبر 2021 در آفریقای جنوبی کشف شد، Omicron تا اواخر مارس 2022 به گونه اصلی در ایالات متحده تبدیل شد. اگرچه انتشار آسان تر از نوع دلتا است، برخی استدلال می کنند که Omicron حداقل شدت کمتری نسبت به پیشینیان خود دارد. با این حال، Omicron از آنجایی که بسیار مسری است، گزارش شده است که باعث مرگ و میر و بستری شدن در بیمارستان در برخی نقاط بیشتر از دلتا شده است. واکسینه شدن کامل کمک می کند، اما هر بار که به نظر می رسد کووید ممکن است پشت سر ما باشد، واقعیت ما را به عقب می کشاند. تابستان 2022 به ویژه سخت بوده است، با اشاره کارشناسان به Omicron و زیرمجموعه های آن در میان افزایش موارد COVID.

شماره 3: بوریس جانسون استعفا داد

بوریس جانسون شاید جنجالی ترین سیاستمدار قرن بیست و یکم نباشد. با این حال، بین رسوایی اوون پترسون و «پارتی گیت»، تقریباً سه سال نخست وزیری جانسون مانند مدل موی او بوده است: حداقل بگوییم نامرتب. اتهامات سوء رفتار جنسی مربوط به کریس پینچر، که جانسون منصوب شد، ممکن است نی بوده باشد که کمر شتر را شکست. در ژوئیه 2022، دقایقی پس از اینکه جانسون اعتراف کرد که از اتهامات سوء رفتار پینچر اطلاع داشت، محافظه کاران همکار ریشی سوناک (ریشی سو-ناک) و ساجد جاوید (SAH-jid JAH-vid /sajjid javvid) استعفا دادند. تا 7 جولای، تقریبا 60 نفر از اعضای دولت جانسون استعفا دادند. جانسون پس از دو روز امتناع از کناره‌گیری، در میان آنچه به عنوان «شورش» توصیف می‌شود، استعفای خود را اعلام کرد. جانسون می‌گوید که از هیچ‌کس برای جایگزینی خود حمایت نمی‌کند، زیرا می‌ترسد که حمایت او به شانس آنها آسیب بزند.

شماره 4: مرگ شینزو آبه

از نخست وزیری به نخست وزیری، شینزو آبه از سال 2006 تا 2007 و بار دیگر از سال 2012 تا 2020 این سمت را در ژاپن بر عهده داشت و بیش از هر کسی در تاریخ این کشور در این مقام خدمت کرد. اگرچه برخی او را «تفرقه‌افکن» توصیف می‌کنند، پیروان آبه سیاست‌های خارجی و اقتصادی او را تحسین می‌کنند. آنها در 8 ژوئیه 2022، زمانی که نخست وزیر سابق در حین سخنرانی در یک رویداد حزب لیبرال دموکرات ترور شد، عمیقاً غمگین و شوکه شدند. آبه که از پشت با یک اسلحه گرم دست ساز شلیک شد، از طریق هلیکوپتر به بیمارستانی در همان نزدیکی منتقل شد و در آنجا در سن 67 سالگی مرده اعلام شد. تیرانداز مظنون Tetsuya Yamagami (TETSOO-ya-MAWGA-me) ادعا می کند که مادرش پس از تسلط قابل توجه ورشکست شده است. به کلیسای اتحاد یاماگامی ظاهراً با این تصور که آبه تأثیر کلیسا را ​​منتشر خواهد کرد، به او شلیک کرد.

شماره 5: ایلان ماسک توییتر را می خرد (پس دوباره، شاید نه)

نیروی محرکه تسلا، اسپیس ایکس و شرکت بورینگ، ایلان ماسک بوده است. در سال 2022 توانست، توییتر را نیز به این لیست اضافه کند. ایلان ماسک که از قبل سهام زیادی را در شرکت های رسانه های اجتماعی از آن خود کرده بود،پیشنهادی حدود 43 میلیارد دلاری را نیز در 14 ام آوریل ارائه داد. بعد از آن یک میلیارد به این پیشنهاد اضافه گردید که توسط هیئت مدیره در 25 آوریل این پیشنهاد پذیرفته شد. این در حالی بود که عده ای بر این باور بودند که ایلان ماسک از “آزادی بیان” حمایت می کند.دیگران استدلال کردند که گسترش نفرت حتی با توجه به برخی از توییت های جنجالی گذشته ماسک آسان تر می شود. اگرچه این معامله اجتناب ناپذیر به نظر می رسید، ماسک در 8 ژوئیه با استناد به موضع این شرکت در مورد هرزنامه ها از آن خارج شد. توییتر قصد دارد اقدامات قانونی را دنبال کند. در مورد ماسک، همیشه مریخ وجود دارد.

شماره 6: مدرسه ابتدایی راب

وقایعی که در 24 مه 20200 در شهر تگزاس اتفاق افتاد تیتر خبری بساری از پایگاه های خبر رسانی شد که بخاطر دلیل پایین بودن سن افراد درگیر در این اتفاق و تاخیر در پاسخ پلیس و تعداد زیاد کشته شدگان در این اتفاق بود.پس از وقوع این اتفاق افرادی که خواهان قوانین سخت گیرانه در استفاده از اسحله بودند خاطر نشان کردند که تعداد کمی از کشورهای دیگر دارای چنین میزان خشونت با اسلحه هستند، در حالی که مخالفان به جای آن بر مسائل بهداشت روانی تمرکز کردند. به گفته شرکت غیرانتفاعی بایگانی خشونت اسلحه، حادثه ابتدایی راب تقریباً دویستمین تیراندازی جمعی در ایالات متحده از آغاز سال 2022 بود. در پی آن، رئیس جمهور جو بایدن قانون جوامع امن تر دو حزبی را امضا کرد. اما، در حالی که اکثریت آمریکایی‌ها از این قانون حمایت می‌کنند، اکثر آنها بر این باورند که تفاوت چندانی ایجاد نخواهد کرد و منتقدان معتقدند که این قانون به اندازه کافی پیش نمی‌رود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا